طرح برگزاری دورهی مقدماتی تربیت مربی معنویت و مداخلات معنوی
ویژهی فعالان عرصهی کودک و نوجوان
1.تبیین موضوع
معنویت از جمله نیازهای انسان است که به گونههای مختلف آن را دنبال کرده است. این نیاز در تمام دورههای سنی و بهطور خاص، کودکی و نوجوانی بروز مییابد و فرد را بهجستوجو برای پاسخ گفتن به آن وادار میکند. معلمان، دبیران، مربیان پرورشی و مشاوران کودک و نوجوان، کسانی هستند که بیشتر در مواجهه با غریزهیِ معنویتجویی کودکان و نوجوانان قرار میگیرند؛ از این رو ضروری است که اطلاعات کافی را در این زمینه داشته باشند. آگاهیبخشی در این عرصه، سطوح مختلفی دارد و بهسبب بینارشتهای بودنِ مطالعات معنویت، از پیچیدگیهای خاص خود برخوردار است.
با در نظر داشتن نیاز مذکور، مؤسسهی فرهنگی هنری جُستار، که رسالت خویش را ترویج معنویت بهعنوان مؤلفهای بینافرهنگی قرار داده است، بر آن شد تا در دو سطحِ مقدماتی و پیشرفته، آگاهیهای مورد نیاز را در اختیار فعالان عرصهی کودک و نوجوان قرار دهد. بر این اساس دو دوره با هدف تربیت مربیانی که برای پاسخ دادن به نیازهای معنوی کودک و نوجوان توانمندی دارند طرحریزی شد. این دورهها با تکیه بر ابعاد نظری و عملیِ مطالعات معنویت در ایران و جهان و نیازهای فرهنگیِ جامعهیِ اسلامیِ برنامهریزی شده است و تلاش میکند اولا آگاهی کافی را در اختیار شرکتکننده قرار دهد و ثانیا راهکارهایی برای مداخله و تربیت پیشنهد که بتوان در جامعهیِ ایرانی از آنها بهره برد.
2.اهداف
- توجه به معنویت بهمثابهیِ یک نیاز در انسان، در دوران کودکی و نوجوانی
- آگاهیبخشی به فعالان تعلیم و تربیت و آشناسازی ایشان با مطالعات نوین معنویت.
- روشمندسازی مداخلات معنوی
- توجه به ابعاد مختلف معنویت، ریشهها و مبانیِ روانشناختی و جامعهشناختی آن.
- پیشنهادن نسخهای هماهنگ با زمینههایِ فرهنگی از روشهای معنویت درمانیِ مرسوم در جهان.
آشتیدادنِ کودکان و نوجوانان با ابعاد و نیازهای معنوی خویش و نشان دادن راههایِ برآوردنِ این نیاز به ایشان.
3.سرفصلهای آموزشی
ردیف | عنوان | ارائهدهنده | توضیحات |
1 | روانشناسیِ معنویت (نظریهها و مبانی) | دکتر جهانگیرزاده | تبیین نظریات روانشناسانه در باب معنویت و تمایل انسان به معنویت |
2 | تربیتِ معنویِ کودک و نوجوان | دکتر کامران شیوندی | ارائهیِ اصول مبانی و روشهایِ تربیتی که بر معنویت استوار اند. |
3 | رشد معنوی و مداخلات آن با رویکرد سلامت روان کودک و نوجوان | حجت الاسلام و المسلمین اخوی | نسبتهای رشد معنوی و سلامت روان در کودک و نوجوان و نقش مربی و مشاور در تسهیل این فرایند |
4 | هوش معنوی و نقش آن در مشاورهی کودک و نوجوان | دکتر عدنان واعظی | تبیین هوش معنوی بهعنوان هوشی مستقل که در کودکی و نوجوانی رشد و تکامل مییابد و ظرفیتی برای مداخلات مشاور و مربی فراهم میآورد. |
4.فعالیتهای جنبی
ردیف | عنوان | شیوهی اجرا |
1 | کتابچهیِ کارِ مداخلات معنوی برای مشاوران و مربیان مدراس | هرچند تلاش شده است که سرفصلهایِ دوره مطابق با نیازهای روزآمد فعالان کودک و نوجوان تنظیم شود؛ به سبب نو بودن موضوع، اساتید ناچار خواهند بود، مباحث را به صورت نظری ارائه دهند. برای پر کردن خلأ کار عملی در دوره، به هریک از شرکتکنندگان کتابچهی راهنمای مداخلات که توسط موسسهی فرهنگی هنری جستار تهیه شده است، ارائه میشود و از ایشان خواسته میشود، نتیجهی اجرای مداخلات را به مؤسسه گزارش دهند تا بر اساس این گزارشات، میزان کارآمدی مداخلات مذکور در بافت فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سنجیده شود. |
2 | تشکیل گروه مباحثهی مجازی با پشتیبانیِ آنلاین | در طول برگزاری دوره، تلاش میشود، مقالات، کتب و دیگر محتواهای مرتبط با دوره، در گروه مباحثهی مجازی متشکل از شرکتکنندگان، همرسان شود و از اساتید و پژوهشگرانی برای پشتیبانی این گروه استفاده خواهد شد. |
3 | تکلیف خلاصهسازی محتوای تدریس شده برای صدور مدرک | شرکتکنندگان در دوره موظف هستند برای دریافت مدرک دوره، هر یک خلاصهای متناسب از مطالب تدریس شده، به پشتیبانانِ دوره ارائه دهند. |
5.شیوهی اجرا
ردیف | عنوان | توضیحات |
1 | حضوری | حضور در کلاسها در تاریخ، ساعت و مکان مقرر شده |
2 | آنلاین | حضور برخط در تاریخ و ساعت مقرر شده (با استفاده از سامانهی اسکای روم) |
3 | آفلاین | تهیه و گوش دادن فایلهای دوره در تاریخهای پس از ارائه حضوری و برخط دوره (دریافت فایلها از سایت مؤسسه فرهنگی هنری جستار). |
6.تقویم دوره
ردیف | فعالیت | زمان |
1 | برگزاری جلسات برنامهریزی دوره | شهریور ماه 1402 |
2 | هماهنگی و دعوت از اساتید | مهر ماه 1402 |
3 | تبلیغات | آبان ماه 1402 |
4 | ثبتنام | 15 آبان –14آذر |
5 | وبینار رایگان توضیح دوره | 15 آذر ماه |
6 | روز اول برگزاری دوره | پنجشنبه 16 آذر ماه |
7 | برقراری گروه مباحثهی مجازی و فعالیتهای جانبی دوره | 17 آذر ماه – 22 آذر ماه |
8 | روز دوم برگزاری دوره | پنجشنبه 23 آذر ماه |
7.ساعت ِدوره
ردیف | فعالیت | زمان |
1 | شرکت در کلاسهای آموزشی | 8 ساعت |
2 | فعالیتهای جنبی | 2 ساعت |
3 | جمع فعالیتها | 10 ساعت |