زندگی پس از زندگی (جلسه دوم)

مرگ می­تواند لباسی فاخر، عطری خوش­بو، مرکبی راهوار و بشارتی شادی­آفرین باشد

وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ  ذَلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ

محتوا

رابطه اسلام با نامیرایی چگونه است؟

بررسی آیات قرآن کریم و سنت پیامبر نشان از وجود مطالبی مهیج، بدیع و شگفت­انگیز دارد.

سری به این آموزه‌ها بزنیم!

برخی آموزه‌ها که راهکارهایی جهت کاهش اضطراب مرگ دارند و برخی دیگر پا را فراتر گذاشته، افق دید آدمی را به ابدیت گره می­زنند.

این نگاه اسلام، در طلب لذت «این زندگی» و لذت «زندگی پس از این زندگی» است. هر دو لذت را به موازات هم پیش می­برد.

هنر اسلام آن است که بدون آنکه درصدد کاهش اضطراب مرگ باشد؛ از ترس وجودی که همه انسان­ها نسبت به مرگ دارند، با «تمرکز بر نمردن»، در جهت ارتقاء سلامت روان انسان و سلامت و سعادت ابدی او استفاده می­کند.

جالب است بدانید که اسلام حاضر نیست فرد را دچار اضطراب مرگ کند، بعد بخواهد راهکارهایی برای کاهش اضطرابش بیان کند. بلکه از همان ابتدا برنامه‌ای منظم برای سبک زندگی ارائه می­دهد که بر اساس آن بتوان ترس معقول و هشدار دهنده­ای نسبت به مرگ داشت. این ترس ارزشمند را «انتباه مرگ» می‌نامد.

 

برای نمونه به نوه پیامبر حضرت زین‌العابدین نگاه کنیم؛ او در نصف روز شاهد شهادت پدر، برادران، عموها و دوستانش بود، هم‌چنین پس از آن رنج اسارت و … کشیده است. او با این تجربه به صورت طبیعی باید افسرده می‌شد. باید میل به زندگی‌اش کاهش می‌یافت؛ اما او در مکتب اسلام است. از خدا طولانی عمر با عزت می‌طلبد و در عین حال مرگ را چون لباسی فاخر، عطری خوش­بو، مرکبی راهوار، منزلی مناسب و بشارتی شادی­آفرین می‌داند. برای اجرای این سبک زندگی باید مرگ­پویایی داشت. «مرگ­پویایی» به­معنای برنامه­ریزی زندگی بر اساس آگاهی از مرگ است. مرگ­پویایی و تلاش برای داشتن مرگ بانشاط در سه مؤلفه خلاصه می­شود:

«انتباه مرگ»

«اشتیاق مرگ»

«انس با مرگ»

با ما بمانید …

keyboard_arrow_up